Bruk rabattkoden OPPVASK8. *Kan ikke kombineres med andre tilbud. T.o.m. 25/6-17.

×
21 95 92 27 åpent i dag kl. 12-17
  • Mandag9-19
  • Tirsdag9-19
  • Onsdag9-19
  • Torsdag9-19
  • Fredag9-16
  • Lørdag12-17
  • Søndag12-17
Lukk
Favoritter
×

Favoritter

0 Kurv
Meny

Handelsvilkår

Følgende vilkår gjelder alle leveranser fra Tretti.no. Vilkårene gjelder i tilfeller hvor ingen annen skriftlig avtale er inngått mellom deg som kjøper og Tretti.no

Generelt

Følgende handelsvilkår gjelder for alt salg av varer og tjenester (produkter) fra www.Tretti.no til deg som forbruker. Handelsvilkårene utgjør sammen med din bestilling, som er bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Når du har gjennomført en bestilling mottar du en ordrebekreftelse på e-post, som forteller deg hvilke produkter du har kjøpt.

Forbrukerkjøp reguleres bl.a. av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven, og finansavtaleloven. Følg lenkene til disse lovene hvis du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp. Der det i disse handelsvilkårene stilles krav til skriftlighet, oppfylles dette ved bruk av e-post, SMS, brev, telefaks e.l. Dersom du vil at vi skal sende eventuelle purringer, påkrav o.l. til deg på e-post, SMS, eller tilsvarende elektroniske kommunikasjonsmetoder, skal du uttrykkelig akseptere dette ved å krysse av i en avkrysningsboks e.l.

Produkter

Produkter som selges av Tretti kan brukes i Norge. Produktene har en norsk manual i fysisk eller digital form, når produktene krever det.
 

Innhold


1. Parter

Selger

www.tretti.no eies av det danske selskapet WhiteAway Group A/S (CVR nr.: 33767986).

  • Firmanavn: Tretti.no
  • E-post: [email protected]
  • Org.nr: 997 902 068

Kjøper

Kjøper er den personen som foretar bestillingen


2. Avtaleinngåelse og ordrebekreftelse

Bestillingen er bindende så snart vi har mottatt bestillingen på vår server (datamaskin). Vær oppmerksom på at en part ikke er bundet av avtalen, dersom det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren, i bestillingsløsningen i nettbutikken, eller i kjøperens bestilling, og annen part innså, eller burde ha innsett, at det forelå en slik feil.

Du kan også angre kjøpet i henhold til lov om angrerett, se avtalens pkt. 7.

Når vi mottar din bestilling vil vi bekrefte denne, og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen stemmer overens med din bestilling. Dersom bestillingen ikke samsvarer med ordrebekreftelsen, kan du kontakte kundeservice på tlf. 800 69 089, eller på [email protected]


3. Opplysninger gitt i nettbutikken

Vi tilstreber å gi kundene våre korrekt informasjon. Vi tar imidlertid forbehold om at skrivefeil, eller tekniske feil i tekst, priser og bilder, kan forekomme, og at dette kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring, eller på annen måte. Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling, eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Skulle det oppstå situasjoner, f.eks. hvor produktet er utsolgt, vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få mulighet for å enten akseptere vårt nye tilbud, med de endringer vi angir i bestillingen, eller å kansellere bestillingen.
 

4. Bestilling og betaling

Nettbutikken vår er åpen hele døgnet, men i korte perioder kan visse deler av hjemmesiden være utilgjengelig på grunn av vedlikehold. For å handle på www.tretti.no skal du være fylt 18 år, eller ha juridisk rett til å inngå et kjøp, for eksempel i form av aksept fra verge.
 

Priser og forbehold ved handler

Alle priser er inkludert merverdiavgift og eventuelt miljøgebyr. Prisene endrer seg stadig og vi tar derfor forbehold om prisendring, som følge av endrede priser fra våre leverandører, valutaendringer, avgiftsendringer, utsolgte varer, restordrer, ikke fremkomne varer, tastefeil og force majeure. Vi forbeholder oss retten til å endre priser på produkter som er i kampanjer e.l. Vi forbeholder oss også retten til å stoppe massebestillinger, eller bestillinger fra andre hvitevareforhandlere.

 

Betalingsmåter

Du kan velge å betale med VISA , Mastercard , VISA Electron  og JCB / VISA-kort utstedt i utlandet. Hvis du kjøper på vegne av en bedrift kan du også betale ved hjelp av bankoverføring. 

Betaling for varen vil først bli oppkrevd fra det tidspunktet varen blir sendt fra selger til kjøper.

 

Betalingssikkerhet

Tretti.no garanterer at de betalingsalternativer som tilbys på Tretti.no sin nettbutikk er sikre. Tretti tilbyr sikker kortbetaling med VISA og Mastercard i samarbeid med Quickpay, en betalings-gateway via internett, som er sertifiserte ifølge kortindustriens nye, skjerpende, sikkerhetskrav PCI-DSS. Ved betaling med kort sendes kunden videre til en sikker side med SSL-sertifikat.

 

Slik fungerer nettbutikken

Når du handler på www.tretti.no, velger du selv varene og legger dem i handlekurven i nettbutikken. Du kan rette i innholdet i handlekurven helt frem til bestillingstidspunktet. Du kan alltid klikke på handlekurven for å få en oversikt over bestillingen. Derfra blir du guidet gjennom vårt bestillingssystem, hvor du skal taste inn navn, adresse, e-post og telefonnummer. Det er også her at du skal velge leverings- og betalingsmetode. Prisene angis i norske kroner. Det kan evt. pålegges betalingsgebyr, avhengig av den valgte betalingsformen.
 

Tilbakebetaling av merverdiavgift 

(spesielt for Svalbard eller for deg som er bosatt i utlandet)

Du kan få tilbakebetalt merverdiavgiften hvis du sender oss et stemplet skjema fra tollvesenet, når du har mottatt varen. Det koster 10 % i gebyr (min. 100 NOK og maks 400 NOK). 
Hent skjemaet - Turistsalg - tilbakebetaling av merverdiavgift - her
 

5. Levering 

Tretti.no tilbyr gratis levering til fortauskant i hele Norge. Vi leverer ikke varer til Jan Mayen eller Svalbard. Kontakt oss gjerne, hvis du har spørsmål.

Levering til fortauskant

Når vi har registrert din bestilling, vil du motta en ordrebekreftelse på e-post. I løpet av få dager vil du motta en e-post med en sporingskode. Du kan spore varens ferd på PostNord sin hjemmeside. I e-posten får du også vite hvordan du skal avtale levering.

Når du bestiller levering til fortauskant, vil vår samarbeidspartner PostNord kontakte deg på SMS og e-post, for å avtale endelig dato og tidsintervall for leveringen. Dette bestilles så på deres hjemmeside. De kontakter deg også ca. 30 minutter før de kommer, den dagen dere har avtalt. 

For å sikre at du mottar riktig vare vil transportøren be om legitimasjon, når varen leveres.

Spesielt ved levering til øyer uten bilferge

Post Nord leverer til fortauskant til alle postnummer i Norge, unntatt til øyer hvor transportøren ikke kan komme frem med ferge. Da leveres varen til fergeleie. Bor du på en øy, hvor transportøren ikke kan komme helt frem til din adresse, skal du med andre ord selv sørge for å få fraktet hvitevaren hjem fra fergeleiet.

Levering av små elektriske artikler

Alle små elektriske artikler (støvsuger, blender, kaffemaskin etc.) leveres med pakkepost og du vil motta en e-post samt en SMS med opplysninger om når varen kan hentes på nærmeste postkontor.
 

Leveringstid

Vi gjør alltid så godt vi kan for å opprettholde den angitte leveringstiden slik at du skal få dine produkter så fort som mulig. Leveringstiden er vanligvis 2 - 7 hverdager. Tiden gjelder lagervarer og kan variere avhengig av hvor i Norge du bor. 

Som utgangspunkt gjelder følgende leveringstid:
Postnummer: 0001 - 3999 = 2 - 7 dager*
Postnummer: 4000 - 7999 = 6 - 8 dager*
Postnummer: 8000 - 9991 = 8 - 11 dager*

*OBS. Dersom transportøren bare har utkjøring en gang i uken til ditt postnummer, kan leveransen ta lenger tid. Leveringstiden ovenfor er derfor kun veiledende.

Dersom vi må vente på en leveranse fra leverandøren, eller bestille varen hos produsenten, kan levering ta opptil 1 - 2 dager lenger.
Har du bestilt leveringsytelser, f.eks. innbæring eller montering, skal du være oppmerksom på at leveringstiden kan bli forlenget med opptil 3-5 dager.  
 

Ønsker du utsatt levering?

Vi gjør vårt beste for å overholde forventet leveringstid, som angitt ved bestilling, men vi kan dessverre ikke garantere levering en bestemt dag.  Dersom du drar på ferie eller lignende har du mulighet for å be om en ønsket leveringsdato i kommentarfeltet, i handlekurven.

Vi gjør oppmerksom på at vi ikke har mulighet for å utsette levering i mer enn 1 måned av hensyn til prisutvikling og forandringer i vårt sortiment.

Vær oppmerksom på at transportøren vil kreve lagerleie hvis varene må stå på deres lager i lenger tid. 
 

Ved forsinkelser

Dersom leveransen forsinkes, vil vi gi deg informasjon så snart vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om når en eventuell levering kan skje, eller om produktet/ene er utsolgt. Du har da mulighet for å velge en erstatningsvare eller angre kjøpet. Det kan forekomme situasjoner hvor det er umulig å fullføre en bestilling, f.eks. dersom våre leverandører ikke kan fullføre sin oppgave overfor oss. Tretti reserverer seg derfor retten til å fraskrive seg fra alle krav om erstatning fra kunden som gjelder forsinkelser av levering.
 

Hvis varen ikke kan leveres

Hvis du ikke har gitt fullmakt til at varen kan stilles utenfor, tar transportøren varen med i retur til nærmeste lager. Du må da selv kontakte transportøren for å avtale nytt leveringstidspunkt, og vil bli fakturert 395 kroner for ny leveranse.
 

Undersøkelsesplikt

Når du mottar produktene, skal du undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene har blitt skadet under transport, eller om produktene har feil eller mangler. Emballasjen skal beholdes inntil produktet er undersøkt, og hvis uhellet er ute, skal den beholdes inntil løsning er avklart. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen, eller dersom den har mangler, skal kjøper melde fra til selger ved reklamasjon, jf. punkt 8.
 

Er det lenge til varen skal monteres?

Dersom det viser seg at varen har en skade, feil eller mangel, og dette ikke ble oppdaget ved mottakelse, bortfaller returretten. Men du kan fortsatt reklamere jf. punkt 8. 

 

Ved transportskader

Vi ber alle våre kunder om å sjekke emballasje og produkter nøye når de mottas, og på den måten oppdage eventuelle fraktskader ved levering. Ta produktet ut av emballasjen for på den måten å oppdage eventuelle fraktskader/feil ved levering.

Hvis uhellet er ute, og varen har tatt skade under transport, anbefaler vi at du nekter å motta varen og deretter fyller ut et skjema i vårt reklamasjonssenter. Hvis innpakningen/emballasjen har en skade ved levering, men varen selv ser ut til å være uskadet, be da transportøren om å notere dette på fraktbrevet.  

Hvis det er tale om skjulte skader, altså skader som ikke kan konstateres ved levering, er det viktig at du ikke tar varen i bruk, før våre serviceteknikere har undersøkt varen. Det er også viktig at originalemballasjen oppbevares, som bevis for at skaden ikke var synlig ved levering. Opplever du en skjult skade, bør du kontakte oss hurtigst mulig ved å fylle inn et skjema i vårt reklamasjonssenter

Skal varen først monteres på et senere tidspunkt, anbefaler vi at du pakker den ut med det samme, og sjekker at den er som forventet.

Vi vil be deg fylle ut skadeskjemaet med all tilgjengelig informasjon – inkludert bilder av produktets evt. skader, typeskilt og emballasjen (også selv om den ikke har synlige skader). 

Vi forbeholder oss retten til å avvise krav som ikke inneholder bildedokumentasjon. 

OBS: Du kan ikke ta produktet i bruk uten vårt samtykke, og du må beholde emballasjen inntil vi har funnet frem til en tilfredsstillende løsning.  

 

Våre leveringsytelser

Vi tilbyr leveringsytelser flere steder på Østlandet (Oslo, Akershus, Østfold og Buskerud). Du kan enkelt sjekke om vi tilbyr disse der du bor, ved å taste inn postnummeret ditt i handlekurven.

Hvis varen er på lager leverer vi den til vår transportør (DelEx) innenfor 2-5 hverdager. Så snart DelEx har mottatt varen, vil de kontakte deg for å avtale tidspunkt for innbæring og/eller montering. 

  • Innbæring og/eller montering avtales nestkommende hverdag i tidsrommene 09.00 - 16.00 eller 16.00 - 22.00. 
  • DelEx ringer deg også 30-60 min før de kommer, den dagen dere har avtalt.

Avhengig av når du bestilte varen kan det derfor ta opptil 8 hverdager fra du bestiller en lagervare, til den transporteres inn eller monteres hjemme hos deg.

 

Priser

  • Innbæring fra kr 495 per produkt 
  • Innbæring og montering fra kr 695 per produkt

 

Innbæring (betingelser)

Hvitevarer er typisk 60 cm i bredden, emballasjen kommer i tillegg. Derfor må du sørge for at det er plass til å hente varen inn med sekketrallen, hele veien dit den skal plasseres. 

  • Skal varen bæres opp trapper skal de ikke svinge, og det skal være plass til å snu sekketrallen på avsatsen.
  • Her er det også viktig at du er oppmerksom på høyden på varen, som du har bestilt.
  • Vi anbefaler at du måler at det er mulig å frakte produktet helt inn gjennom dører og trapper som er trange/smale.

Hvis transportøren ikke kan komme til, refunderes ikke transport- og innbæringsbeløpet. Du kan avtale å få varen levert på nytt, men skal selv betale for det (kr 495).

Vi gjør oppmerksom på at sjåførene ikke tar av seg fottøy på grunn av arbeidsmiljøsikkerhet, og at det må være ryddet fri gangvei for sjåførene.

Vi tilbyr innbæring av de fleste produkter. Ønsker du innbæring av produkter fra Temptech og Eico, skal du derimot selv sørge for dette.

 

Innbæring og montering (betingelser)

Vi tilbyr montering av de fleste av våre produkter. Vaskemaskiner monteres kun på godkjent våtrom. Vi tilbyr dessverre ikke montering av varmepumper, gassprodukter eller produkter fra Temptech og Eico

DelEx frakter varen inn, (les viktig informasjon om innbæring ovenfor) pakker den ut, monterer den, og tar emballasjen med når de går. Vi gjør oppmerksom på at sjåførene ikke tar av seg fottøy på grunn av arbeidsmiljøsikkerhet, og at det må være ryddet fri gangvei for sjåførene.

NB! Frysere, kjøleskap og kombiskap settes på plass, men blir ikke koblet til strøm. De skal nemlig stå i 2 timer før de tilsluttes, slik at gasser og væsker kan nå å stabilisere seg.

 

Hva skal du sørge for, før varen kan monteres?

  • Hvis slanger eller ledninger skal trekkes igjennom skap, så skal det være skåret et hull på 10 cm i diameter før transportøren ankommer.
  • Dersom du ønsker at vaskemaskinen og tørketrommelen skal monteres i en vaskesøyle, skal du ha klart et samlebeslag/sammenbyggingssett eller gummiføtter. 
  • Til- og avløpslanger er 1-1,5 m lange som standard og vi anbefaler derfor at du skjærer hullet i siden av skapet, og i samme dybde og høyde som til- og avløpet.
  • Du skal ha avmontert og fjernet det gamle produktet før det nye monteres, slik at transportøren kan komme til.
  • Transportøren har dessverre ikke mulighet for å fuge, bore hull eller tilpasse skapdører og bord/benkeplater.

 

Ønsker du montering av gassprodukter og produkter fra Temptech og Eico skal du selv kontakte en godkjent montør.

Ofte følger det ikke med ledninger, støpsel, eller stikk til komfyrer og platetopper, og transportøren har derfor ikke mulighet for å installere disse. Ledningene får du kjøpt hos en autorisert elektriker, som vil kunne utføre installasjonen.

 

Hvilke krav stilles til en montering?

Våre transportører er erfarne og sertifiserte, men de er verken elektrikere eller rørleggere. Strøm-, vann- og avløpsinstallasjoner skal være lovlige, tilgjengelige og funksjonsdyktige.

Det betyr blant annet:

  • At ledninger bare monteres i en eksisterende koblingsboks.
  • At det skal være enkelt å åpne og lukke for vannet på tappekranen.
  • At det skal være et regulert og stabilt avløp.
  • At vanntilløpet har et utvendig gjenge på ½ eller ¾ tomme (tilsvarer ca. 13 eller 19 mm).
  • NB! Skal du ha montert vaskemaskinen på f.eks. kjøkkenet, blir egenbetallingen større pga. Det krever autorisert rørlegger. Dette må avtales på forhånd, da kjøkken ikke er godkjent våtrom.
  • Utluftingstromler monteres ved at montøren kobler dem til strøm. Utluftingslanger monteres ikke.

Hvis transportøren ikke kan komme til på leveringsdagen, blir ikke monteringsutgiften refundert. Hvis du avtaler et nytt monteringstidspunkt, skal du selv betale for dette.

 

Miljøretur - EE-avfall

Som forhandler av elektroniske og elektriske produkter tar Tretti imot EE-avfall vederlagsfritt. Mottaksplikten begrenser seg til tilsvarende produkter, som Tretti omsetter eller har omsatt. Fordi EE-produktene omsettes ved netthandel, skal Tretti etter norsk lovgivning levere og bortskaffe de mengder EE-avfall som tilsvarer din leveranse. Les mer her.
 

6. Risiko

Risikoen for varen overføres til kjøperen, når varen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis kjøper unnlater å overta en vare, som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen fortsatt overtatt risikoen for tap eller skade, som skyldes egenskaper ved varen selv.
 

7. Angrerett

Du har som kjøper mulighet til å angre kjøpet etter angrerettlovens bestemmelser. Du har alltid 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven.

Angreretten gjelder kun dersom produktet er vesentlig uforandret og i samme stand. Når du mottar varen skal du selvsagt kunne håndtere den i et slikt omfang, at du kan fastslå varens art, egenskaper og måten den fungerer på. Det betyr at du har lov til å håndtere produktet på samme måte som du ville kunne i en fysisk butikk.

14 dagers angrerett gjelder fra den dag du mottar varen. Dersom fristen går ut på en helligdag, lørdag, 17. mai eller nyttårsdag forlenges fristen til neste hverdag. Dersom det er flere varer på samme bestilling, og disse ikke har blitt levert samtidig (eller hvis samme vare har blitt levert flere ganger), gjelder angreretten for samtlige varer fra den dag du mottok den siste varen.

For å gjøre angreretten gjeldende skal du melde klart fra til oss senest 14 dager etter at du mottok varen. Det gjør du ved å fylle ut og sende angrerettskjemaet, som du mottok sammen med bestillingsbekreftelsen, til [email protected], eller ved å fylle ut et skjema i vårt reklamasjonssenter. Vi forventer at du avtaler retur snarest og senest 14 dager etter at du mottok varen.

Enkelte varer omfattes ikke av angreretten, f.eks. pleie- og hygieneprodukter (tannbørster, barbermaskiner o.l.).​ Dersom dette er tilfellet vil dette fremgå klart og tydelig i bestillingsforløpet. 

Slik fungerer retur

Normalt koster det 395 kroner å sende en hvitevare i retur. Dersom du bestiller en ny vare hos oss, umiddelbart etter, vil returen være gratis. Husk derfor å oppgi ditt nye ordrenummer i skjemaet. 

OBS. Transportøren tar ikke varer i retur, dersom disse ikke er forsvarlig pakket (i bobleplast, esker e.l.). I den grad det er mulig vil vi be deg returnere produktet i originalforpakning sammen med tilhørende emballasje.

Hvitevarer skal være klar til avhentning og hentes i retur på adressen du har opplyst i skjemaet. Transportøren vil ta kontakt med deg for å avtale dato for avhentning. Når varen tas retur gir transportøren deg en kvittering, du skal derfor være hjemme ved retur. Dersom varen ikke kan hentes retur på avtalt dato, f.eks. fordi varen ikke har blitt gjort tilgjengelig, ikke er demontert, eller dersom de fysiske rammene gjør det umulig å ta varen i retur, skal du betale for ny retur.

Side-by-side skap hentes retur fra samme sted som de ble levert (ved fortauskant eller inne i huset). 
 

Retur av små elektriske varer

Ønsker du å returnere små elektriske varer er dette gratis. Når du har utfylt et skjema i vårt reklamasjonssenter, vil du motta en guide for hvordan du skal returnere varen.

Når vi har behandlet og godkjent returskjemaet ditt, vil vi be deg sende produktene i retur til følgende adresse:

Tretti.no
c/o Skanlog AS
Ulvenveien 111
0665 Oslo

Varen skal merkes med: Avsenders navn og adresse, og ordrenummer. Husk at varen skal være forsvarlig pakket. Du har ansvaret for den, frem til den ankommer vårt lager. Ta vare på sporingskoden, så pakken kan spores tilbake til vårt lager.

Vi refunderer portoen såfremt du sender oss en kvittering. 
 

Tilbakebetaling

Vi sender selvfølgelig pengene dine i retur så snart som mulig, og senest 14 dager etter at du ha meldt fra at du angrer kjøpet. Vi refunderer ikke beløp som gjelder leveringsytelser, f.eks. innbæring, eller bortskaffelse.

Beløpet overføres alltid til samme betalingsmiddel, som du betalte kjøpet med. Har du eksempelvis betalt med betalingskort vil beløpet automatisk tilbakeføres til samme betalingskort. Under alle omstendigheter pålegges du ingen gebyrer som følge av tilbakebetalingen.

I tilfeller hvor vi ikke har mottatt varen, forbeholder vi oss retten til å tilbakeholde betalingen, inntil vi mottar varen, eller dokumentasjon for at varen er sendt i retur. 

OBS. Vi kontrollerer alle våre returvarer og du risikerer å miste en del av eller hele returbeløpet, dersom verdien på varen reduseres pga. et eller flere av følgende forhold:

  • Du har tatt varen i bruk.
  • Du har håndtert varen på en annen måte enn det som var nødvendig for å kunne fastslå varens art, egenskaper og måten den fungerer på.
  • Varen ble skadet, mens du hadde ansvaret for den (Merk! Du er ansvarlig for varen frem til vi mottar den).
  • Du har mottatt et personlig pakketilbud, hvor pris og eventuell rabatt er beregnet ut ifra alle varene i tilbudet.
     

8. Reklamasjon - dine rettigheter ved feil og mangler

Når du handler hos oss er ditt kjøp dekket av forbrukerkjøpsloven av 21. juni 2002. Loven gjelder alle varekjøp du gjør som privatperson etter 1. juli 2002. Ifølge forbrukerkjøpsloven har du, som forbruker, reklamasjonsrett i 2 år, og reklamasjon skal skje senest 2 år etter at du overtok produktet. Fristen for å reklamere er derimot 5 år, dersom produktet, eller deler av det, er ment å vare vesentlig lengre ved vanlig bruk (gjelder ikke batteri på robotstøvsugere, kun 6 måneder).

Retten til reklamasjon kommer i tillegg til angreretten, se avtalens pkt. 7.

Skulle det vise seg at varen(e) har feil eller mangler kan du, avhengig av den konkrete situasjonen, kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Forutsetningen for dette er selvsagt at reklamasjonen er berettiget. Dersom varen(e) har en mangel/skade, dekkes kostnadene for retur. 

Tretti.no påberoper seg retten til å kreve å får varen reparert, dersom det ikke er mulig å skaffe en ny, f.eks. hvis varen ikke lenger produseres, eller dersom det medfører en urimelig kostnad.
 

Kontakt oss innenfor rimelig tid

Dersom det foreligger en mangel ved varen, skal du som kjøper, innen rimelig tid etter at du har oppdaget mangelen, gi oss beskjed om at du vil påberope deg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra tidspunktet du oppdaget mangelen. Men reklamasjonen må skje senest to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. 
 

Hvis produsenten ikke kan finne en feil

Feil som oppstår som følge av slitasje, eller feil som følger av uforsvarlig eller unormal bruk, er ikke en mangel. Dersom serviceaktørene for de respektive merkene ikke kan konstatere en feil på produktet, eller hvis en evt. feil på produktet skyldes feil i montering, kan serviceaktøren fakturere forbrukeren for servicebesøket. Dette vil foregå på bakgrunn av en avtale mellom deg, som forbruker, og serviceaktøren.

OBS. Selger kan kun ta betalt for reparasjon eller undersøkelse, dersom det er avtalt på forhånd og feilen skyldes brukerfeil eller slitasje.
 

Spesielt for nærings- og bedriftskjøp

Ved salg i næring kan det avtales kortere reklamasjonsregler enn hva som fremgår av kjøpsloven. Dersom annet ikke er avtalt, selges produktene med 12 måneders reklamasjonsfrist for feil/mangler. Bedrifter forplikter seg til uten ugrunnet opphold å reklamere eventuelle uoverensstemmelser mellom ordre og ordrebekreftelse. Ved mottagelse skal bedriften kontrollere at produktene samsvarer med ordren og reklamere eventuelle avvik senest 8 dager etter. Eventuell garanti til bedrifter og dens kunder vil følge produsentens fastsatte garanti for produktet. Tretti.no gir ikke bedrifter eller dens kunder egen garanti på produktene.
 

9. Garanti

Ordrebekreftelsen eller kvitteringen gjelder som garantibevis. Oppbevar garantibeviset varsomt, det vil kreves fremlagt dersom du vil benytte deg av garantien. Garanti kan variere fra merke til merke og kan ha ulikt innhold, men skal tilføre noe utover reklamasjonsretten. Det kan være at slitasjedeler dekkes, eller andre feil, som ikke er direkte knyttet til en produksjonsfeil.

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Dersom det er garanti utover reklamasjonsretten, jamfør pkt. 8., vil dette fremgå av varen. Dette er en fabrikkgaranti som gis av produsenten og på produsenten sine betingelser.
Informasjon om garantibetingelser finner du i den medfølgende bruksanvisningen og ofte på produsentens hjemmesider. For å gjøre prosessen med service så smidig som mulig for deg anbefaler vi at du kontakter produsenten direkte. Her finner du kontaktinformasjon til de ulike produsentene.

Du kan også fylle inn et skjema i vårt reklamasjonssenter.
 

10. Erstatningsvare (Bytte)

Dersom varen du har mottatt er skadet, eller har en feil som tilsier at varen er defekt, og det derfor avtales at du får tilsendt en erstatningsvare, gjelder følgende vilkår.
Hvitevarer skal være klar til avhentning og hentes i retur på din adresse. Transportøren vil ta kontakt med deg for å avtale datoen hvor erstatningsvaren leveres, og den gamle hentes retur. Transportøren gir deg en kvittering, og du skal derfor være hjemme.

Varen leveres og hentes retur på samme måte som den opprinnelige varen. Det vil si at den kun bæres inn, og hentes retur, dersom du har betalt for innbæring. Ble varen levert til fortauskant skal den defekte varen stå klar ved kansten, og erstatningsvaren leveres også hit.

Dersom varen ikke kan hentes retur på avtalt dato, f.eks. fordi den ikke har blitt gjort tilgjengelig, ikke er demontert, eller dersom de fysiske rammene gjør det umulig å ta den defekte varen i retur, skal du selv betale for ny retur (395 kr).

 

11. Personopplysninger og cookies

Når du bestiller en vare på Tretti.no skal du som minimum opplyse følgende:

  • Navn
  • Adresse
  • E-post
  • Telefonummer

Samtidig godkjenner du at vi lagrer og bruker dine personopplysninger, slik at vi kan fullføre våre forpliktelser overfor deg som kunde. Vi dokumenterer dessuten noe av kommunikasjonen som vi har med deg, via telefon eller e-post, for å kunne gi deg den beste service, og for å kunne følge opp på ditt kjøp eller andre henvendelser. Vi behandler i utgangspunktet bare personopplysninger som du oppgir til oss, og som er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser overfor deg. I de tilfeller hvor vi også behandler personopplysninger til andre formål, for eksempel for å sende deg informasjon om tilbud o.l., gjøres dette kun når du har samtykket til det. Før du samtykker skal du være informert om hva opplysningene skal brukes til, og av hvem.

Vi forbeholder oss retten til å be om personnummer for å kunne kontrollere kredittverdighet ved kredittkjøp, eller fødselsdato for å kontrollere om våre kunder er over 18 år.

Vi deler aldri dine personopplysninger med en tredjepart. Har du valgt å motta et nyhetsbrev, sender vi informasjon og produkttilbud til deg via e-post. Vil du avslutte nyhetsbrevabonnementet kan du enkelt framelde deg via et frameldingslink i det aktuelle nyhetsbrevet, eller ved å kontakte oss dersom du trenger hjelp.

Personopplysningene dine blir kun utlevert til andre når:

  • du har samtykket til utleveringen, eller
  • det er nødvendig for at vi skal få gjennomført avtalen med deg, eller
  • i lovbestemt tilfelle

I følge Personopplysningsloven har du rett til å se den informasjonen som vi har registrert på deg. Dersom informasjonen er feilaktig, ufullstendig eller irrelevant, kan du begjære at dette rettes eller fjernes. Har du spørsmål om personopplysninger knyttet til deg, eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter til retting, sperring, sletting e.l. etter personopplysningsloven, kan du alltid kontakte oss.

 

Cookies

Vi bruker såkalte cookies på vår hjemmeside. I henhold til Lov om elektronisk kommunikasjon skal alle som besøker et nettsted som bruker cookies, få informasjon om at nettstedet inneholder cookies, hva disse brukes til og hvordan de kan unngås. Når du benytter www.tretti.no, aksepterer du, at vi bruker cookies. En cookie er en liten datafil, som vi legger på din datamaskin, så vi kan observere, hva som skjer når du besøker hjemmesiden vår og for evt. å kunne lagre produktene som du ha lagt i handlekurven, dersom du ikke avslutter handelen. En cookie er altså ikke et program og inneholder ikke virus. 

Les mer om våre cookies.
 

12. Tvister

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan som kjøper alltid ta kontakt med Forbrukerrådet, Skippergata 8-10, 0152 Oslo, for å få bistand i en eventuell tvist. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvister for Forbrukertvistutvalget. Du kan lese mer om hvordan du skal gå frem for å klage til Forbrukerrådet her.